C O N C E N T R A T I E

C E N T E R I N G

C O N T R O L

 B R E A T H I N G

P R E C I S I S I O N 

F L O W

Een bewegingsmethode voor iedereen.


Bij de Pilates methode wordt gewerkt naar het vinden van de ultieme balans tussen lichaam en geest en de samenhang tussen kracht, lenigheid en controle. Het accent valt op de spieren die de wervelkolom ondersteunen en het lichaam in balans houden.

Je zou Pilates kunnen omschrijven als een “inspannende ontspanningsles”. Pilates is een training waarbij houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest het uitgangspunt is. Het is een effectieve training die je spiergroepen versterkt én rekt om een sterk maar ook soepel lichaam te krijgen.
Het voornaamste doel bij Pilates is om een sterk en stabiel lichaamscentrum (core/kern) op te bouwen. Het is juist zo goed om deze stabiliteit van je kern te trainen: het korset van spieren rondom je rug, buik en heup/bekken. Deze spieren gebruik je dagelijks bij vrijwel alles wat je doet.
Behalve de oppervlakkige spieren worden bij Pilates dan ook voornamelijk de dieper liggende spieren rondom de wervelkolom en in je bekken getraind. Het zou dus goed kunnen dat je door de Pilatesmethode spieren ontdekt waarvan je niet eens wist dat ze bestonden!
Maar Pilates wordt ook therapeutisch gebruikt. De therapie kan behulpzaam zijn bij revalidatie voor zieken en bij chronische aandoeningen. Het helpt bij het herstel van blessures en fysieke ongemakken. Wereldwijd gebruiken fysiotherapeuten de pilatesmethode als aanvulling op de reguliere behandeling.